Esteticul nu este rupt de cognitiv. Întreaga experiență a cunoașterii umane arată că o anumită încredere în simplitatea ascunsă a lumii îi ghidează atât pe savant cât și pe artist- Solomon Marcus

sâmbătă, 11 iunie 2011

Restituirea prețului ca urmare a anulării contractului de vanzare-cumpărare

Decizia Secției civile nr. 24 din 5 ianuarie 1977.
Op cit. pag 37

”Or este de principiu că în atare situație acțiunea de restituirea prețului ia naștere abia în momentul în care cumpărătorul pierde posesia bunului, când se concretizeaza prejudiciul rezultat din operațiunea nelegală”
(Tribunalul se referă la momentul de la care începe să curgă prescripția extinctivă. Dar dacă acțiunea ia naștere in acest moment, nu ar insemna că introducerea ei înainte de acest termen ar fi inadmisibilă-rezultat absurd)

Am fost întrebată cu ocazia unei lucrări ce se întâmplă când se cere restituirea prețului dat cu ocazia anulării unui contract de vânzare-cumpărare.

Răspunsul corect pe care nu l-am reținut cu ocazia respectivă, a fost de a se admite acțiunea și să se restituie prețul

Răspunsul meu a fost ca admite acțiunea restituie prețul și restituie și bunul pârâtului (chiar dacă nu-l ceruse, asta pentru că mi se părea că simpla restituire a prețului conduce la o îmbogățire fără justă cauza in folosul reclamantului.

Nici acest răspuns nu este corect, dacă mă gândesc acum dar pot să înțeleg părerea Tribunalului Suprem deși legea (art 992 c civ)  nu condiționeaza restituirea prestațiilor de producerea unui prejudiciu. Aici intervine o dorință de echitate.

Cu ocazia acestei lucrări, la care am luat 6-7, m-am gândit mai serios la art 992(temeiul restituirii prestațiilor)...așa că orice vi se întâmplă în viață aveți răbdare că poate este un lucru bun.

Intr-un film spunea un personaj o poveste de genul

”Discuție între  wiseman-ul satului si un sătean:

Săteanul - vecinul meu a primit un cal de ziua lui...ce om norocos
Wiseman- ai răbdare
Săteanul - vecinul meu a căzut de pe calul primit și și-a rupt piciorul...ce om ghinionist
Wiseman - ai răbdare
Săteanul  - a început războiul și vecinul meu nu a trebuit sa se ducă la război deoarece avea piciorul rupt din cauza căzăturii de pe cal...ce norocos
Wiseman - ai răbdare....:)”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu